Wat is Recruitment Marketing?

Recruitment Marketing is een term die steeds vaker voorbij lijkt te komen. Bekende bedrijven binnen de recruitment marketing zijn o.a. Brockmeyer, Adver Online, Brandmannen, Recruitment Marketeers en natuurlijk WorkingHands zelf. In dit artikel leggen wij uit wat Recruitment Marketing is, voor welke bedrijven het van toepassing is én wat de kosten zijn van een recruitment marketing campagne.

Wat is Recruitment Marketing?

Recruitment Marketing is het gebruik van online marketing, SEO, social media, Ads én social advertising om werkzoekenden en latent werkzoekenden in een specifieke niche te bereiken. Dat kan een retailer zijn zoals de Praxis die een recruitment campagne maakt om winkelmedewerkers aan te trekken tot een bedrijf dat twee nieuwe engineers zoekt voor een project.

In beide gevallen maakt een Recruitment Marketing bedrijf een analyse van de doelgroep (in dit geval potentiële sollicitanten). Om te achterhalen hoe deze kandidaten bereikt kunnen worden. En welke kanalen daarvoor ingezet moeten worden. Vervolgens gaat een recruitment marketeer een campagne opzetten op die specifieke kanalen. Dat kan een job marketing campagne zijn waarbij de vacature wordt gepubliceerd op specifieke job boards. Of een campagne op TikTok of Instagram om kandidaten te bereiken.

In de meeste Recruitment Marketing campagnes wordt er gebruik gemaakt van meer dan één kanaal. Zoals een combinatie tussen job boards en bijvoorbeeld een Instagram campagne. Of een advertentie op LinkedIn, het Google display netwerk en Google Ads. Het is dan ook de taak van een recruitment marketeer om per vacature in kaart te brengen welke kanalen het hoogste rendement kunnen bieden.

De meeste Recruitment Marketing campagnes richten zich op één vacature. Dat komt omdat iedere vacature vaak weer een net andere doelgroep heeft. Zo kan één bedrijf bijvoorbeeld zonnepanelen monteurs zoeken én een werkvoorbereider. Ook al werken beide medewerkers voor hetzelfde bedrijf, het gaat om compleet andere achtergronden en scholing. Een recruitment marketeer zal daarom beide vacatures op net iets andere kanalen uitzetten.

Hoe ziet een Recruitment Marketing Campagne er ongeveer uit?

Een mooi voorbeeld van een campagne is bijvoorbeeld in het geval van een bedrijf dat actief is binnen de duurzame afvalverwerking. Laten we als voorbeeld ervan uitgaan dat dit bedrijf moeite heeft om nieuwe engineers te vinden. Het management van het bedrijf besluit zich daarom aan te melden bij een recruitment marketeer, om een campagne op te laten zetten. In de hoop dat deze campagne resultaat kan opleveren.

Op basis van de vacature maakt de recruitment marketeer een voorstel met daarin een aanpak en de kosten van de campagne.

Dat voorstel kan er ongeveer zo uitzien:

  1. Analyse van mogelijk interessante platformen/job boards
  2. Prognose van de te verwachten resultaten.
  3. Voorstel voor budgetten per vacature.
  4. Totaalkosten inclusief kosten recruitment marketeer.

De aanpak kan er vervolgens ongeveer zo uitzien:

  1. Vacature plaatsing op Ingenieurnext.nl.
  2. Vacature plaatsing op Sustainablejobs.nl.
  3. Campagne via LinkedIn.
  4. Campagne via Google Ads.

Zijn dit alle mogelijkheden?

Dit zijn zeker niet alle mogelijkheden die een Recruitment Marketing bedrijf te bieden hebben. Zacht uitgedrukt komt er tegenwoordig gewoon veel kijken bij het invullen van vacatures. Als bedrijf moet je al snel een HR medewerker of HR manager hebben die veel verschillende online werkzaamheden moet uitvoeren. Denk daarbij aan de volgende zaken die geregeld moeten worden:

  1. Vacatureteksten opstellen
  2. Werken bij websites (bijvoorbeeld werkenbijworkinghands.nl.
  3. Employer Branding
  4. Design en Grafische Vormgeving van Vacatures, Campagnes en Werken bij websites.
  5. Jobmarketing

Vacaturetekst laten opstellen

Over het schrijven van vacatureteksten hebben wij een apart artikel geschreven. Dit artikel kan je hier lezen.

Werken bij Websites laten maken

Ook hierover hebben wij een apart artikel geschreven. Dit artikel kan je hier lezen.

Employer Branding

Employer Branding heeft veel aspecten. Over Employer Branding hebben wij ook een aantal artikelen geschreven.

Grafische Vormgeving

Grafische vormgeving van campagnes, werken bij websites en vacatures is enorm belangrijk binnen een employer branding campagne. Keuze voor de juiste kleuren, lettertypes, fonts en stijl is enorm belangrijk voor bedrijven tegenwoordig.

Jobmarketing

Jobmarketing is weer net iets anders dan recruitment marketing. In het geval van jobmarketing wordt een vacature namelijk verspreid over specifieke vacaturebanken. Met als doel om via deze weg meerdere sollicitanten te genereren. Het is namelijk af te raden om een vacature enkel op één website te publiceren. Een veel betere aanpak is de vacature te publiceren op meerdere job boards of kanalen.

Samenwerken?

WorkingHands.nl heeft een eigen Recruitment Marketing afdeling. Wanneer je moeite hebt om een vacature ingevuld te krijgen kijken wij graag met je mee. Misschien kunnen we jou niet helpen, maar vaak hebben wij wat handige tips die je eenvoudig kan toepassen. Wanneer je ervoor kiest om het volledig uit te besteden dan helpt ons team jou ook graag. Stuur in dat geval even een e-mail naar [email protected] voor meer informatie.

Stel een (office) job alert in!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Freemium Vacature

Plaats een gratis vacature in ons netwerk! 

Zoek je een collega?

Bekijk de tarieven en mogelijkheden van WorkingHands.nl.

Duurzame Vacatures

Bekijk het groeiend aantal banen en freelance opdrachten in de duurzaamheid op Sustainablejobs.nl.